رشد جامعه شناسی ادبیات درایران / فریده آژیر
اندیشه وهنر معلم
راه معلم: مابایدبرای رسیدن به دموکراسی ازکودکان آغازکنیم،تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است.

 رشد جامعه شناسی ادبیات در ایران.                          نویسنده :  فریده آژیر

جامعه شناسی ادبیات درغرب حوزه جا افتاده ای  است ،که با وجود چهره های بارزی همچون آرنوند هاورز،جورج لوکاچ،لوسین گلدمن،والتربنیامین ،ژاک دریدا و غیره توانسته اند هم به غنای دانش ادبی یاری رسانند، وهم به شناخت عمیق از رشد اندیشه وتحولات  اجتماعی بیافزایند .

در ایران به جز چند چهره ی شناخته شده هم چون  امیر حسن آریان پور ،علی اکبر ترابی ،جعفر پوینده که عمدتا به ترجمه ی آثار مربوط به جامعه شناسی ادبیات پرداخته اند، زیرا جامعه شناسی ادبیات ایران چندان گسترده نبوده است.این در حالی است ،که نقد ادبی در داخل با حضور چهره هایی چون رضا براهنی،هوشنگ گلشیری ،داریوش آشوری ،شمس لگنرودی ،شاهرخ مسکوب ،فرج سرکوهی،پیام یزدانجو و چند تن دیگر نشان پویایی وجدی تر شدن نقد ادبی در ایران است .در این میان  آثار بابک احمدی در غنای شناخت نظریه های زیبایی شناسی وادبیات نقش چشمگیری داشته اند .با این همه نقد ادبی فارسی (ایرانی)عمدتا با تمایلات هستی شناسانه،اسطوره شناسی،زیبا شناسی ،بررسی تاریخی و نظریه پردازی توام بوده است.

شاید بتوان گفت در سالهای اخیربا گسترش نقد روان کاوانه ، بویژه با آثاری چون" روانکاوی وادبیات" ،"دومتن  دو انسان" از حورا یاوری،"تحلیهای  روان شناختی در هنر وادبیات " از محمد صنعتی  و"بوف کور وناسیونالیسم" از آجودانی و"نقد های ارزنده و هرمنوتیکی" بهروز شیدا به ادبیات فارسی در حال نضج است.اما در توصیف جامعه شناسی ادبیات باید از آن به عنوان دانشی میان رشته ای نام برد که از یک سو با علوم ادبی ،زبان شناسی وفلسفه در هم آمیخته واز سوی دیگر با علوم اجتماعی وتاریخ ارتباطی تنگاتنگ دارد .با این همه برخی جامعه شناسی ادبیات را  از جامعه شناسی ادبی جدا می کنند .به عقیده آن ها جامعه شناسی ادبیات به فرامتن یا بافتار متن می پردازد، در این حوزه ،تولید وتوزیع کتاب  خوانندگان ،نویسندگان  منتقدان نهاد های ادبی قرار می گیرند، در حالیکه جامعه شناسی ادبی که یکی از شاخهای علوم ادبی است ،توجه خودرا به متن ومعنای متن معطوف می کند ،وبه دنبال گسترش درک وتاویل متن بارویکردی زبان شناسانه ومعنا شناسانه است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

یک شنبه 24 بهمن 1395برچسب:, :: 17:54 :: نويسنده : *** راه معلم ***

مابرای رسیدن به دموکراسی،بایدازکودکان آغازکنیم ////////////// ///////////////
درباره ی سایت

به سایت اندیشه وهنر معلم خوش آمدید.>>>>>>>>>>>> راه معلم : ماناچاریم دموکراسی راازکودکان آغازکنیم. / تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است./ آموزش دموکراسی ازگفت وگو آغازمی شود./کودکان رابایدبه شنیدن حرف همدیگرعادت دهیم/ وجدان بیدار/ پذیرش منطق /تعادل عقل و احساس / پرهیزازمفت خوری / رعایت قانون جمع / برتری منافع جمعی بر منافع فردی / این تفکر که "هیچکس بدون اشتباه نیست."رابایدبه کودکان بیاموزیم. /// اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. //// اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی : احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبورکرد.
تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است ..........
">
تازه ها
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 62
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 187
بازدید کل : 5699
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1